GR | EN
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Troy Too

2023

ΤROY TOO, HERE ARTS CENTER, ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Το καινοτόμο, πολιτικό και ποιητικό θεατρικό έργο Troy Too της Karen Malpede είναι εμπνευσμένο από τις Τρωάδες του Ευριπίδη. Γραμμένο εν τω μέσω της πανδημίας, εξιστορεί την τραγική ιστορική συνέχεια και την κοινή μοίρα και ευθύνη του ανθρώπου, εστιάζοντας παράλληλα σε σύγχρονες μορφές κρίσης όπως η υγειονομική κρίση, η κλιματική αλλαγή και ο ρατσισμός. 

Το έργο επανεξετάζει τις Τρωάδες του Ευριπίδη, την πολεμική τραγωδία του εκτοπισμού, δημιουργώντας ένα πλαίσιο όπου οι πρόσφατες καταστροφές του αιώνα μας υπαγορεύονται και εποπτεύονται από μυθικές προσωπικότητες που έχουν προσγειωθεί στη πληγωμένη μας γη για να μας διδάξουν. Δύο θεές (η Πανούκλα και το Κέρδος) θέτουν σε λειτουργία την πλοκή του έργου: Μια σύγχρονη Εκάβη γίνεται μάρτυρας μιας σειράς γεγονότων που φαίνεται να σηματοδοτούν το τέλος μιας εποχής, ένα ψάρι μιλά για τον πόλεμο κατά του πλαστικού, το κίνημα BLM και το βαθιά διχασμένο αμερικανικό έθνος ξεδιπλώνονται μπροστά στα μάτια μας, ενώ ο Χορός των γιατρών στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας μας υπενθυμίζει τον τραγικό απολογισμό της πανδημίας Covid-19.

Tον Μάιο του 2023, το Τroy Τοο παρουσιάστηκε, σε παγκόσμια πρώτη στο HERE Arts Center της Nέας Yόρκης, με την σπουδαία τραγωδό Λυδία Κονιόρδου, αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές. Παίχτηκε για δύο εβδομάδες με γεμάτα ακροατήρια. Η παράσταση ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας δύο θεατρικών ομάδων που φημίζονται για το πειραματικής και κοινωνικού προβληματισμού καλλιτεχνικό προφίλ τους – την ομάδα της Malpede, Theater Three Collaborative, με έδρα τη Νέα Υόρκη και την Καλλιτεχνική Ομάδα Persona.

Η αισθητική του θεάτρου-ντοκιμαντέρ στο video art διαπερνά τις επινοημένες σκηνές, ενώ το σύγχρονο αναμειγνύεται με το παγκόσμιο. Το κλασικό παρελθόν συναντά τη φουτουριστική δυστοπία και οι προσωπικοί εφιάλτες γίνονται μεταφορά της ηθικής κατάρρευσης του αιώνα μας.

 

 

Η ομάδα

Συγγραφέας: Karen Malpede
Σκηνοθέτις: Avra Sidiropoulou
Σύμβουλος σκηνικού-Σχεδιασμός φωτισμού: Tony Giovannetti
Ενδυματολόγος: Carissa Kelly & Sally Ann Parsons
Μουσική Σύνθεση: Vanias Apergis
Διευθυντής Φωτογραφίας- Video art: Michael Demetrius
Video Designer: Tzavra Bulloch
Stage Manager: Neno
Βοηθός Σχεδιαστή Φωτισμού: Miriam Crowe
Βοηθός ενδυματολόγου: Carissa Kelly
Ομάδα Παραγωγής (Αθήνα): Maria Hadjistylli, Tzoulia Kogkou, Katia Makrykosta
Διευθυντής Παραγωγής: Jee Duman
Performers: Lydia Koniordou, Tommie J. Moore, Abigail Ramsay, Di Zhu, David Glover, Ilker Oztop, and Ethan Jones. Featuring: George Bartenieff (audio) with Ilia Pappa and Anthi Savvaki (video)

 

Troy Too υλοποιείται με την υποστήριξη του  J. F. Costopoulos Foundation, Nina Kamberos και Aspa & Andreas Andreades.

 

Για να κλείσετε το εισιτήριό σας: HERE Arts Center

Για να κάνετε δωρεά στην καμπάνια μας: Gofundme

 

Αποσπάσματα κριτικών «Troy Too»

THEATERSCENE.ORG
Αρχισυντάκτης: Darryl Reilly
Δημοσιεύθηκε στις 12 Μαΐου 2023

«Η οξυδερκής και θεατρική αντιμετώπιση της κας Malpede είναι ένα σαγηνευτικό μείγμα των Τρωάδων του Ευριπίδη με αυθεντικές καταστάσεις που αντικατοπτρίζουν τις σύγχρονες αντιπαραθέσεις».n-Chief: Darryl Reilly
«Αυτές οι λέξεις με τις οποίες  ξεκινά το “Troy too” αντανακλούν μια σκοτεινή εποχή, ενώ ακολουθούν το στοιχειωμένο ονειρικό προοίμιο του video designer Μιχάλη Δημητρίου που αποτελείται από φυσικά και αστικά τοπία και τις αιχμηρές φιγούρες των ηθοποιών Ίλιας Παππά και Ανθής Σαββάκη. Τα προφητικά αυτά λόγια εκφωνούνται από την υπέροχη Ελληνίδα ηθοποιό Λυδία Κονιόρδου ως Εκάβη. Η εξαιρετική κα Κονιόρδου αξιοποιεί άψογα τη μελωδική εκφραστική φωνή της στις κρίσιμες επαναλαμβανόμενες εμφανίσεις της.
«Η σκηνοθέτις Αύρα Σιδηροπούλου τοποθετεί και μετακινεί το καστ στη σκηνή δημιουργώντας χωροταξική και συναισθηματική φόρτιση ενώ ενορχηστρώνει τα τεχνικά στοιχεία συνθέτοντας  μία συναρπαστική παράσταση».

 

Μια ελληνική τραγωδία για την εποχή μας | The Indypendent
ELEANOR J. BADER

15 Μαΐου

«Το σπονδυλωτό έργο προβάλλει τη Λυδία Κονιόρδου, που θεωρείται μια από τις καλύτερες κλασικές ηθοποιούς της Ελλάδας, ενώ η έντονη ερμηνεία της ως Εκάβη είναι γεμάτη πένθιμο άγχος. «Οι άνθρωποι θα μάθουν ή θα καταστραφούν», δηλώνει. Ο εγκάρδιος θρήνος της - για τη Νέα Υόρκη, για τις Ηνωμένες Πολιτείες και για τον κόσμο ολόκληρο - υπογραμμίζει το διακύβευμα της άγνοιας των πολλαπλών κρίσεων που αντιμετωπίζουμε».
«Το έργο προβάλει μια εστιασμένη —και συγκινητική— διάσταση μεταξύ παρελθόντος και παρόντος.»
«Το Troy Too είναι ένα θλιβερό έργο, μια ωδή στη θλίψη και την απώλεια. Την ίδια στιγμή, το έργο παρουσιάζει ανθρώπους που συνεχίζουν να προσφέρουν αγάπη και παρηγοριά ο ένας στον άλλο, που συνεχίζουν να διαμαρτύρονται για τις ανισότητες και που επιμένουν να προχωρήσουν τη ζωή τους».

 

Παράθυρο, Πολίτης. «Troy Too: Όταν ο Σκάμανδρος εκβάλλει στον Χάντσον».
Από τον Διόνυσο Αλεξίου

Η πρωταγωνίστρια της πολυφυλετικής αυτής παράστασης της Σιδηροπούλου αποτελεί το αμάλγαμα των δραματικών αυτών ηρωίδων που βίωσαν την απώλεια, τον πόνο, τη θλίψη, αιτούμενη παράλληλα δύναμη να αντέξει προκειμένου να διηγηθεί, να υποκινήσει, να στηρίξει και να ενδυναμώσει μέσα από την παραδειγματική της παρουσία χωροχρονικά αυτές τις -συχνά αφανείς και μη κομπάζουσες- νεότερες ηρωίδες των δρόμων, που παραγκωνισμένες γρονθοκοπούνται από τη σκληρή κοινωνία.

Η «Νεοϋορκέζα» Εκάβη μας καλεί να υπερβούμε τον φόβο της απώλειας και να αποδεχτούμε ότι αποτελεί φυσικό επακόλουθο της ανθρώπινης υπόστασης. Είναι μία μορφή βίωσης προς τη γνωστικότητα και κατανόησης της καταστροφής μέσα από τον εντοπισμό της σχέσης αιτίου και αιτιατού. Η παράσταση Troy Too μας υποδεικνύει ότι ο «θρήνος» είναι μία κατάσταση [state of lamentation], μέσα στην οποία νους και ψυχή φθάνουν στην αυτογνωσία και στη γνωστικότητα, οπότε και στην (αυτο)βελτίωση(!), λειτουργώντας ως ένα σύγχρονο βιωματικό πλατωνικό «Σπήλαιο».

Η σκηνοθέτις καταφέρνει εντέχνως να μετουσιώσει τη νεοϋρκέζικη σκηνή σε έναν θεματικό «προτζέκτορα» προβολής εμπειριών, ιστοριών και στιγμών του πολύ κοντινού παρελθόντος: από τις παράπλευρες απώλειες της πανδημίας, στο κίνημα «black lives matter» και στα -ορατά πλέον- κατάλοιπα της κλιματικής αλλαγής, καθιστώντας τα διάσπαρτα ψήγματα ενός αλληγορικού συμβολισμού, όπου τα απόρθητα τείχη της Τροίας αντικαθίστανται από τους νεοϋορκέζικους ουρανοξύστες και ο Σκάμανδρος από τον Χάντσον, προειδοποιώντας, μέσα από μία επαφή με το θεματικό μοτίβο του μυθήματος, ότι το «ξύλινο άλογο» που αποτέλεσε την αρχή της -εκ των έσω- άλωσης μίας φαινομενικά απόρθητης πόλης του φωτός, μπορεί να επαναληφθεί εάν οι διαμορφωτές πολιτικής και οι κατέχοντες αξιώματα δεν παραδεχθούν και δεν δράσουν ενάντια στον κοινωνικό εκτροχιασμό.

Παράλληλα, μια πτυχή που προσδίδει ιδιαιτερότητα στην εν λόγω πραγμάτευση σχετίζεται αμιγώς με την έννοια του χρόνου και της εξέλιξής του. Η επιλογή της Νέας Υόρκης για παρουσίαση του έργου, δεδομένης της ταχύρρυθμης ζωής της, προσδίδει, ανέλπιστα, ένα μοναδικό κριτήριο πρόσληψής του από το κοινό

 

Broadwaydnablog: «TROY TOO» της Persona Theater Company από την Αθήνα & της Theater ThreeCollaborative’s από τη Νέα Υορκη
NATALIE RINE

3 Ιουνίου 2023

Το Troy Too διαπερνά το δέρμα ως ένας σπλαχνικός, επίκαιρος και ομαδικός θρήνος που προσπερνά τις γλωσσές και τους πολιτισμούς που αντιπαρατίθενται, από την κυκλική φύση της τραγωδίας».
«Το έργο επανεξετάζει τα πιστεύω μας για την αρχαιότητα και αντικαθιστά την συνηθισμένη μας ευλάβεια με ένα σύγχρονο κάλεσμα για δράση».
«Mία αληθινή παράσταση συνόλου»
«Μέσα από τις σακούλες του σώματος, το καστ αναδύει μια ποιητική γλώσσα και παρουσία οδηγούμενο από την Ελληνίδα σκηνοθέτιδα Αύρα Σιδηροπούλου, συνθέτοντας ρευστές σκηνές ερωτικής απογοήτευσης και φθοράς που δίνει σε κάθε ηθοποιό χρόνο να εντρυφήσει. Όπως ο Ευριπίδης, το "Troy Too" επικεντρώνεται σε μια σειρά από χαρακτήρες που παλεύουν με την πτώση από ισχυρές και παράλογες δυνάμεις, μόνο που εδώ είναι αβοήθητοι απέναντι στην κατάκτηση και την καταστροφή από εναλλασσόμενες σκηνές αστυνομικής βίας, παγκόσμιας πανδημίας και της ρύπανσης του περιβάλλοντος. Η αντιμετώπιση αυτών των πολύ επίκαιρων, σύνθετων ζητημάτων [από τη σκηνοθέτιδα] είναι ένας ηράκλειος άθλος και ένα ισχυρό προσόν του ζωντανού θεάτρου που συχνά ξεχνάμε ότι υφίσταται σε έναν πολιτισμό που μαστίζεται από μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης».
«Αυτή η από κοινού συνύπαρξη αποδεικνύεται ως ένα έναυσμα για μία επιτυχημένη κοινωνική δικαιοσύνη και διεθνή συνεργασία που θα πρέπει να αμφισβητήσει τους καπιταλιστικούς περιορισμούς του χρόνου που υπαγορεύουν το σημερινό θεατρικό τοπίο της Νέας Υόρκης, να ενθαρρύνει περισσότερα έργα άμεσης αντίδρασης και συνάφειας, και να υποκινήσει το κοινό σε πραγματικό χρόνο με σκοπό την συλλογική επεξεργασία των προβλημάτων και την διαμαρτυρία.»

 

 

The National Herald- UNITED STATES
«Δυναμικό Troy Too με πρωταγωνιστές την δυναμική Koniordou and το Χορό των ηθοποιών που δεν πρέπει να χάσετε»

ay 15, 2023
By Eleni Sakellis

«Με την επιβλητική σκηνική της παρουσία, η δυναμική Κονιόρδου ηγείται ενός ταλαντούχου πολυφυλετικού καστ και ζωντανεύει μια μοντέρνα και κλασική Εκάβη, στα αγγλικά και τα αρχαία ελληνικά. Σε σκηνοθεσία Αύρα Σιδηροπούλου, κείμενο Karen Malpede και μουσική Βάνια Απέργη, δεν πρέπει να χάσετε αυτό το ευφάνταστα σκηνοθετημένο και υποβλητικό έργο».
«Η Ελληνίδα σκηνοθέτις Σιδηροπούλου, γνωστή για τις καινοτόμες πολυμεσικές σκηνοθεσίες μοντέρνων και κλασικών κειμένων, καθιστά το Troy Too συγκλονιστικά ζωντανό σε μια διεθνή παραγωγή που διαπερνά τις γλώσσες και τους πολιτισμούς. Το έργο, ένα από τα πρώτα που αντιμετώπισε την πανδημία του COVID, είναι ένας θυμωμένος αλλά όμορφος συλλογικός θρήνος, που έλειπε από τη δημόσια ζωή».

 

Εβδομαδιαία Έκδοση του Εθνικού Κήρυκα»
Πρόσωπα. ΣΑΒΒΑΤΟ 3 - ΚΥΡΙΑΚΗ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ 2023
Της Γιάννας Κατσαγεώργη
Μια πολυφυλετική παράσταση σε σκηνοθεσία της Αύρας Σιδηροπούλου ενθουσίασε τους Νεοϋορκέζους

«Η Λυδία Κονιόρδου με την συγκλονιστική ερμηνεία της, «ήρθε και έμεινε» στην μνήμη των θεατών που είχαν την τύχη να δουν την εξαιρετική και ιδιαίτερα επίκαιρη παράσταση στη Νέα Υόρκη»
«Η παράσταση με πρωταγωνίστρια την Λυδία Κονιόρδου ως Εκάβη, ανέδειξε σε όλο το μεγαλείο του, αυτό που ήκμασε στην Ελλάδα πριν από 25 περίπου αιώνες, αλλά διατηρεί ακέραιη τη ζωτικότητά του μέχρι σήμερα.»
«Η Αύρα Σιδηροπούλου με την προσωπική της ματιά συνέδεσε τις σχέσεις των σημερινών ανθρώπων με το κλασικό παρελθόν και έσπασε το φράγμα του χρόνου, μέσα από τον λόγο της αρχαίας τραγωδίας, που με τόση επιδεξιότητα συμπλήρωσε τον ποιητικό λόγο της Karen Malpede.»





LOGO

Persona Theater Company

Meet, Make, Mean